Een nieuwbouwwoning kopen, hoe werkt dat? 
Een woning kopen doet u niet iedere dag. Het zoeken en vinden van de juiste woning is leuk, maar ook spannend. Er komt veel bij kijken. Wij willen u daarom middels dit stappenplan informeren over het verkoopproces. 

1.    Online start verkoop: vrijdag 19 juni 2020

U kunt vanaf dit moment de verkoopdocumentaties, zoals plattegronden, gevels, verkoopprijzen etc. vinden op de website

 
 

2.    Optie aanvragen voor jouw favoriete woning 

Heeft u een woning gevonden die past bij uw woonwensen? Vraag hier uw optie aan. 
U kunt dit doen door online een optie aan te vragen voor uw voorkeur voor één bouwnummer. U ontvangt van de makelaar een bevestiging van uw aanvraag. Uiteraard gaan wij strikt vertrouwelijk om met de aangeleverde informatie. Let op: het tijdstip van aanvragen/bevestiging door makelaar heeft invloed op de toewijzing. Heeft u een woning toegewezen gekregen? Dan neemt de makelaar contact met u op om een afspraak te maken. Heeft u géén woning toegewezen gekregen, dan komt u op de reservelijst te staan. 

3.    Afspraak met één van de makelaars

U heeft een nieuwbouwwoning toegewezen gekregen. De makelaar neemt met u contact op en nodigt u uit voor een gesprek. Dit gesprek kan middels videobellen of op kantoor met gepaste afstand plaatsvinden. Tijdens dit gesprek ontvangt u de aanvullende informatie, waaronder de Koop-/aannemingsovereenkomst van uw gekozen nieuwbouwwoning. De makelaar neemt de ontvangen informatie gezamenlijk door. Bent u na het gesprek met de makelaar nog steeds enthousiast? Dan zal de makelaar met u een nieuwe afspraak maken voor het tekenen van de koop- / aannemingsovereenkomst. 

 
 

4.    Hypotheek afsluiten

Na het ondertekenen van de koop-/ aannemingsovereenkomst wordt het tijd om de hypotheek af te sluiten. Het afsluiten van de hypotheek is een belangrijk onderdeel en kan soms erg complex zijn. Wij werken samen met de hypotheekadviseurs van de Rabobank Randmeren. Indien gewenst kan de makelaar uw gegevens bij hen aanleveren voor een persoonlijk advies. 

5.    Afspraak met de kopersbegeleider 

Bij het kopen van een nieuwbouwwoning komt heel wat kijken; keuzes voor badkamer, toilet, keuken, binnendeuren etc. Deze keuzes geven u de mogelijkheid om de woning naar uw eigen smaak aan te passen. Om al deze wensen goed en op tijd te verwerken zal de kopersbegeleider van Van de Kolk Bouw een aantal weken nadat u de koop-/aannemingsovereenkomst getekend heeft contact met u opnemen voor een afspraak. Tijdens dit gesprek bespreken wij uw wensen en ondertekenen we de optielijst. 

Tip: zorg dat u van te voren heeft nagedacht waar u het meubilair (zoals de tv, bank, eettafel etc.) neer gaat zetten en welke opties u wenst. Aan de hand daarvan kunt u bepalen of u extra lichtpunten, loze leidingen of stopcontacten nodig hebt. 

 
 

6.    De overdracht bij de notaris 

U heeft de koopovereenkomst getekend, de bedenktijd is voorbij en de ontbindende voorwaarden zijn niet nodig gebleken, de koop is definitief. Maar daarmee bent u nog geen eigenaar van de grond en de te bouwen woning. De grond dient namelijk nog officieel te worden overgedragen bij de notaris. De notaris regelt alle juridische zaken rondom de overdracht. De notaris zal u een uitnodiging sturen om de leveringsakte (ook wel transportakte genoemd) te komen ondertekenen. De verkoper en de notaris tekenen deze akte ook. Pas na ondertekenen van de akte bent u officieel eigenaar van de grond en de te bouwen woning. 

7.    De bouwfase 

De koop is definitief! U bent klaar voor de start van de bouw. In de aannemingsovereenkomst is afgesproken wanneer de start van de bouw zal aanvangen en wanneer de bouw voltooid zal zijn.